Hvad er Inbound Marketing?

Inbound Marketing er en disciplin der kraftigt vinder ind, som en måde at markedsføre og sælge på. Men hvad er det lige det går ud på? Få en gennemgang her12. april 2017

hvad-er-inbound-marketing-fyrtaarn.png

Velbevandrede marketingsteknikker virker ikke længere eller er i bedste fald ikke lige så effektive som de har været. Køberne afdækker nu markedet på en ny måde og afsøger dit produkt gennem internettet.

Ifølge en Google undersøgelse fra 14’ er kunderne 57% inde i købsrejsen, før de tager kontakt til den første leverandør. Et tal som bevæger sig op mod 70% i dag.

Dine muligheder for at påvirke en kunde er dermed blevet mindre med de traditionelle marketingog salgsteknikker, og vi ser derfor et stigende skifte til Inbound Marketing.

Hvad kan vi så gøre?

Vi kan i stedet klæde vores kunder på og uddanne dem til at tage en beslutning. Vi skal ikke længere være sælgende, men hjælpende. Vi identificerer vores kunder og finder ud af, hvilke spørgsmål de stiller sig når de begynder at afsøge vores produkter.

De spørgsmål besvarer vi ved hjælp af indhold lagt ud på nettet, eksempelvis et blogindlæg, som de finder frem til når de søger med Google.

Når den købsinteresserede lander på vores website, har vi skrevet et eksklusivt stykke indhold til de interesserede. Indholdet af det afdækker et emne og gør den interesserede klogere på sit problem. For at få det indhold, skal personen lægge sin email og navn i en formular.

Vi ved hvor den nu mulige kunde befinder sig i kunderejsen. Det gør vi, fordi vi både kender det indhold, personen søgte på og downloadede, og tilbuddet om at gøre sig endnu klogere på det umiddelbare problem, er udarbejdet af os.

Bearbejdningen begynder

Nu hvor den interesserede har afgivet sin email og accepteret at blive kontaktet af os, begynder vi systematisk at påvirke personen og sende emails, som skubber ham/hende gennem hele kundetragten ved at præsentere problemløsninger, vores produkt og hvad han bør tillægge værdi undervejs.

I grafikken herunder kan du se Inbound Marketing metodikken.

HubSpot_Inbound_Methodology.png

Alt dette sker automatisk ved hjælp af et marketing automation værktøj. I værktøjet har vi designet en række flows, som automatisk udsender mails og giver den interesserede nødvendig viden på det rigtige tidspunkt.

Kvalificering af den enkelte

I vores marketing automation værktøj opsamler vi en masse viden om personens færden på vores website - hvor mange gange vi er blevet besøgt, hvad vedkommende læser om og hvordan han/hun agerer på sitet. Alle disse data bruger vi til at kvalificer den mulige kunde.

Når kunden er varm nok, får en sælger en notifikation om det, og så kan sælgeren begynde at snakke med kunden for at starte salget.

På nuværende tidspunkt ved kunden hvem vi er, hvilke produkter vi sælger, hvad vi kan gøre for kunden - han/hun er generelt klædt rigtigt godt på til at købe vores produkt. På den måde handler det ikke om at sælge ideen om vores produkt ind eller præsentere os. Sælgeren kan koncentere sig om at levere værdi og lukke salget væsentligt hurtigere.

Inbound Marketing handler altså med få ord om at uddanne, inspirere og guide kunden igennem et problem. Den virksomhed som gør dette bedst,står og lyser i markedet som et fyrtårn, når kunden skal tage en købsbeslutning.

fyrtaarn-inbound-marketing.png

Få mere indsigt i disciplinen Inbound Marketing

Dette blog-indlæg er et afsnit fra vores e-bog om hvordan du skaber en vækststrategi med Inbound Marketing. Hent guiden og få et komplet indblik i hvad Inbound Marketing er, og hvad det kan gøre for jer.

Guide: De 6 vækstværktøjer i Inbound Marketing

Af Søren Vasø Hansen. Inbound designer med passion for identitet og strategi.