9 website optimeringer der skaffer dig nye leads i morgen

Gør jeres website hurtigere, bedre og mere tiltrækkende for de købsinteresserede. Mærk effekten med det samme10. december 2016

klem-det-website-ud.jpg

Websitet er vores vigtigste ressource for at skaffe nye kunder i butikken – og dermed bør optimering af det være en kæphest, marketing skamrider. Desværre har sitet ofte karakter af en halvdød krikke, som en sjælden gang får en travetur rundt på gårdspladsen mellem de to stalde, vi kalder marketing og salg.

Hvis virksomhederne finder energien til at stramme tømmerne og giver øget en god tur, gemmer der sig en fuldblods under manken. Og den har altid godt af at få strukket benene.

Vores rapport om hvordan B2B markedet handler viser, at 89% af markedet bruger firmaers websites til at afsøge informationer, tage beslutninger, opdage produkter, og … stort set hele købsprocessen, faktisk.

I øvrigt bliver du først kontaktet, når de er 57% inde i den proces.

Er jeres website klar til det?

Her er 10 fuldblods optimeringer, der vil klemme endnu mere ud af dit website. Der er garanteret flere leads fra i morgen, hvis du bruger optimeringerne rigtigt!

Vi vil have vished

Du kan i øvrigt lige så godt lave en genvejs tast til dit fortrukne analysesoftware. For du kommer til at skulle måle på alle aktiviteterne. Du skal have feedback fra brugerne på alle dine indsatser, du skal have vished for virkningen af dem og vurdere om de er værd at kaste flere ressourcer efter.

Uanset om du bruger Google Analytics, HubSpot Reports eller noget helt andet, så log ind og opsæt måling på de enkelte indsatser.

Jeg giver dig et konkret mål at kigge på ved hver indsats.

Spørgsmålet her er ikke, om de virker, men hvor godt de virker. Så kan optimeringerne bringe raketten helt op over skyerne. Klar?

Konverteringsoptimering

1. Opsæt CTA på de 5 mest besøgte sider

Med Google Analytics finder du de 5 bedst besøgte sider, som fortæller om jeres produkt. Altså ikke forsiden, kontakt eller ligende, men dybere sider som har fokus på én ting.

Når du har fundet dem, så sørg for at der er en call-to-action på siden. Send brugeren til en demo, et stykke indhold eller i det mindste en kontaktside. Indholdet skal være 100% fokuseret på det produkt, brugeren kommer fra.

Din CTA bør ligge i bunden af siden og kunne eksempelvis se sådan her ud:

Download rapport: Sådan handler B2B

Resultatopmåling
Når du har sat CTA’erne op, laver du en konkret måling på, hvor meget trafik du skaber fra de 5 valgte sider til de 5 angivne landing pages fra dine CTA’er.

Trafik

2. Tjek din on-page SEO

En simpel ting som kan have en god effekt, er at sikre sig, at man har en god on-page søgemaskineoptimering. Kort sagt at man får fortalt Google, hvad siden handler om, så kunderne kan finde den. SEO kan være en kompleks størrelse, men du kan nemt optimere på disse 5 simple elementer.

I dit analyseværktøj finder du de 5 sider, du får mest organisk trafik fra. De fem sider skal du nu teste på 5 områder i forhold til on-site SEO og sørge for, at der er konsistens i brugen af det søgeord, du vil findes på. Eksemplerne her er fra et af vores egne blog indlæg: Hvad er Growth-Driven Design.

1. Sidetitel
Skal være minimum 40 tegn og under 70 og gerne have dit søgeord som et af de 3 første ord.

title

2. Sidebeskrivelse
Skal være mellem 120 og 160 tegn og fortælle den søgende om, hvad de kan forvente af siden.

meta-tekst
3. URL-adressen
Din URL-adresse bør også have samme søgeord inkluderet – dog behøver du ikke her at have en hel sætning, men brudstykker af de vigtigste ord.

url
4. Overskrift
Dit søgeord skal være repræsentereret i overskriften også. Samtidig skal du sikre dig, at din overskrift er markeret som et <h1> tag i koden. Dermed har du lagt vægt på, at Google skal indeksere siden med overskriften som den bærende fortælling.

overskrift

5. Første afsnit
Dit søgeord skal gerne være gentaget et par gange i dette afsnit.

Growth-Driven Design, også kaldet GDD, er et nyt begreb indenfor webdesign, som virksomheder unægteligt vil stifte bekendtskab med i fremtiden. Growth-Driven Designer radikalt anderledes i forhold til både opbygning og vedligeholdelse af websites.”

Hvis de sider, du får størst organiske trafik fra, ikke allerede overholder disse 5 simple regler, kan du trygt regne med, at trafikken stiger når du har gjort dette. Er det allerede på plads, så gå videre til de næste sider på listen og begynd optimeringen der. De 5 beskrevne indsatsområder burde alle kunne ændres på den enkelte side i dit CMS.

Sådan måler du resultatet.
Sæt et mål op for de enkelte sider, du laver optimering på, og se på om trafikken stiger.

Trafik

3. Skaf gode inbound links

Når Google præsenterer en søgende for et resultat, er det baseret på antallet af anbefalinger af siden. Altså hvor mange som har linket til den. Især links fra relevante kilder tæller højt. En af de bedste måder, du kan sikre dig mere trafik på, er ved at gå ud og skabe disse inbound links.

Der er ingen smutveje her. Det er hårdt arbejde, men det giver pote, det lover jeg dig. Så gå ud i dit marked, find en som er relevant for jeres produkter og spørg om et link. Tilbyd at skrive et gæsteindlæg på deres blog mod betaling af et link, eller lav et stykke co-brandet indhold med en samarbejdspartner.

Der er en hel del måder, du kan skabe links på. Her er 33 mere fra HubSpot.

Sådan måler du resultatet.
En god link profil kommer ikke af sig selv, så husk at tracke hvordan fremskridtet går. Brug Moz Open Site Explorer til at udforske din egen linkprofil og se, hvem der linker til dig i dag.

Hold også øje med Google Analytics og se, om der er nye referrals du kan gøre bedre.

Brugeroplevelse

4. Gør dit website hurtigere

Speed kills, baby! Sådan er det i sport og bestemt også på internettet. Det giver nemlig god brugeroplevelse, og det belønner Google big time. Brug Googles PageSpeed Tooltil at se, hvordan dit website performer i dag.

Når du har lavet en analyse, kommer værktøjet automatisk med gode ideer til hvordan du kan forbedre din fart.

Sådan måler du resultatet.
Sæt et mål op på gennemsnitligt tidsforbrug. Ved optimering af brugeroplevelsen bør denne stige.

Brugeroplevelse + branding

5. Udryd alle dine stock fotos

Har du et stock foto, så dræb det. Bare vær hård og kontant og dræb det. Der er ikke noget værre end smilende amerikanske jakkesæt, som trykker hånd – og ja, det mener dine brugere også. Der er lavet mange undersøgelser på området, og ingen kan lide de klassiske stock fotos.

Brug i stedet nogle af de gratis tjenester som findes til at skabe billedemateriale af langt højere kvalitet. Fx. unsplash.com som virkelig indeholder meget kvalitet og er gratis at bruge.

Sådan måler du resultatet.
Denne er sværere at måle på, da den ikke har en direkte overført effekt, men skaber en bedre opfattelse af brandet og forbedrer brugeroplevelsen. Målemetoderne findes, men er for avancerede til blogindlægget her. Så dem gemmer vi.

Som i forrige indsats, kan du sætte et mål op på tidsforbrug. Ved optimering af brugeroplevelsen bør det stige. Samtidig vil du forhåbenligt se et fald i bounce-rate (alt efter hvor slemme dine stock fotos har været).

Konverteringsoptimering

6. Opsæt en exit intent popup

Vi vil alle sammen gerne have flere leads og en effektiv måde at skaffe dem på, er at opsætte en exit intent med en formular. Helt basalt er det en pop-up, som kun kommer, når en bruger er ved at forlade dig. Du kan se her, hvordan den virker:

 

Vi anbefaler, at du bruger en service som Optinmonster til at styre det. Nemt at sætte op og style, og det har en direkte effekt på at skaffe konverteringer.

Det bedste er at kunne tilbyde et stykke indhold, som giver brugeren nødvendig viden – selvfølgelig relateret til jeres produkt. For at få dette skal de udfylde 3 felter: email, navn og virksomhed. Og så er i flyvende. Derfra er det op til jer at iscenesætte det, og alt efter om i kører en inbound marketing strategi, content marketing eller blot vil sende et nyhedsbrev, kan i begynde at påvirke leadet.

Har du ikke noget indhold at smide i, så giv mulighed for at høre fra jer i det klassiske email nyhedsbrev.

Denne form for popup har stort set ingen negativ påvirkning på brugeroplevelsen, da det er brugere som alligevel er ved at forlade dig. Tilgengæld kan du forvente en konverteringsprocent på 2-4% med meget lidt arbejde.

Sådan måler du resultatet.
Opsæt en tak side som vedkommende lander på ved udfyldelse. Mål på, hvor mange som rammer denne side.

Brugeroplevelse + konvertering

7. Smid din nyhedsbrevtekst ud

Har du lyst til at modtage endnu et nyhedsbrev? Nej vel? Det har dine brugere heller ikke. Så lad være med at reklamere med, at de kan skrive sig op til det. I stedet fortæl om udbyttet ved at modtage jeres mails. Kald det en kundeklub, en fordelsmail, et center af ugentlige fornøjelser. Jeg er næsten fløjtende ligeglad med hvad du kalder det, så længe du dropper ordet nyhedsbrev.

Jeg lover dig, at formulerer du en god tekst, der fortæller hvad udbyttet er, vil du med det samme se en stigning i tilmeldinger. Hvis du er i tvivl om hvordan, så er her 11 smarte eksempler som HubSpot har samlet til dig.

Sådan måler du resultatet.
Opsæt en tak side som vedkommende lander på ved udfyldelse. Mål på, hvor mange som rammer denne side. Pro tip: Har du flere steder de kan tilmelde sig, så opret en funnel i dit analysesoftware, så du kan se hvilket sted, der performer bedst.

Trafik

8. Send billeder med til Facebook

Bruger du sociale medier? Selvfølgelig gør du det (ellers skal du stramme seletøjet og komme i gang). Når du lavet et indlæg med et link til dit website (eller andre gør det, WIN!), så tager Facebook nogle metadata fra dit website og bruger til linkpræsentationen. Det var dem, vi lavede i indsats 2 (tjek). Samtidig med dem tager Facebook et billede med over. Det billede kan du styre hvilket skal være. Hvis ikke du gør det, tager Facebook et tilfældigt fra din side, og det er ikke fedt.

Det, vi gerne vil, er at få et billede med over i vores feed, der ligner dette:

facebook-meta

Det du gør, er at downloade den her zip fil. Den indeholder et eksempel med størrelser, og en Photoshop-fil som du kan bruge. Så har du størrelsesformatet på plads. Bruger du WordPress, kan du installere pluginnet Yoast, hvor du kan styre det fra.

Sådan måler du resultatet.
Sæt mål op for de sider, hvor du har lavet billede meta data og se, om referral trafik fra SoMe stiger. Del gerne de sider igen, som du har lavet indsats på. Det skader aldrig at få det ud igen i en ny form.

Brugervenlighed

9. Test for mobilvenlighed

Fra 1. januar 2017 laver Google sin algoritme om for at starte med at indeksere fra mobil. Det kommer til at have stor indflydelse på de sider, som Google ikke ser som mobilvenlige. Heldigvis er der en nem test, du kan gøre for at se, om dit er sådan.

Klik ind på Google Mobil venlige test og indtast din url. Så fortæller Google dig, om du skal til at svede eller kan klappe dig selv på skulderen. Dit resultat skal gerne se sådan her ud:

mobilvenlig

Hvis dit resultat ikke ser således her ud, så glem alle de andre råd, du har fået af mig. Smid alt, du har i hænderne, og gør noget ved det. Som du måske har læst i vores rapport “Sådan Handler B2B”, bruger 89% en søgemaskine til at afdække deres behov. Det ville være ærgerligt, hvis du kun når 11% af markedet pludseligt – og nå ja – 42% af markedet laver undersøgelsen fra en mobil enhed!

Analyse

10. Bonus punkt: Heatmaps med Hotjar

Du får lige en nr. 10 med. Den her er nemlig ikke en konkret optimering, men mere en måde at måle optimeringerne med.

Hotjar er et lille stykke værktøj, som lader dig få indsigt i, hvordan dit website bliver brugt. Du får adgang til heatmaps, video optagelser af brugerne og meget mere. Det giver dig en indsigt, du garanteret ikke har haft før.

Hotjar er gratis indtil et vist punkt, så det er bare med at komme i gang.

Kig på, hvor brugerne cirkler omkring via heatmaps. Er der nogle bestemte elementer, som de leder efter, og hvordan kan du gøre det endnu bedre med de elementer? Er der samtidig nogle kolde områder i noget indhold, som I finder vigtigt, så forsøg at skifte positionen på det.

Få krikken sat i gang

That’s it. 10 måder du kan optimere dit website på. De indsatser, vi har lavet her, er i kategorierne trafik, brugeroplevelse og konverteringsoptimering. For at få den maksimale effekt når du optimerer, bør du følge dette hierarki med dine optimeringer:

Før du eksempelvis laver konverteringsoptimering, bør du kigge på at skaffe nok trafik. Som du kan se, er der 8 kategorier, vi arbejder med i websiteoptimering, og vi har kun lige kradset i overfladen på 3 af dem.

growth-driven-design-hiraki

Er du interesseret i at lære mere om, hvordan vi får mest muligt ud af websitet, så læs vores indlæg om Growth-Driven Design. Det giver dig en gennemgang af en radikalt anderledes måde at tænke sit website på –  og vigtigst af alt: en måde som giver maksimal effekt for hver en krone.

Marketingchefens guide til det effektive SaaS website

Af Søren Vasø Hansen. Inbound designer med passion for identitet og strategi.