4 takeaways for startups om design

Få en designers bedste råd om at invester i design som startup17. september 2015

love-thy-logo.jpg

Som designer møder jeg rigtigt mange startups. Mennesker som har et fantastisk drive og en ide som de tror på og brænder for. De er den type mennesker vi alle gerne vil arbejde sammen med. Masser af energi, hurtig eksekvering og rigeligt med lidenskab. Nogle af dem som jeg har været priviligeret nok til at få lov til at arbejde med er bl.a. FirmafonTrunkBird (tidligere Bringrs), Giftzoo og Safeticket.

Som designer er det fedt at blive tidligt involveret og vokse sammen med virksomheden. Den rejse har jeg taget over 15 gange de sidste mange år og nogle af de startups jeg har arbejdet med er blevet succeser, andre transformeret til andre forretninger og nogle slået fejl.

Min involvering har næsten altid været på strategisk niveau og design i form af visuel identitet og branding. De erfaringer jeg har gjort mig vil jeg gerne dele med dig, så du ikke løber panden mod muren hvor du kunne have undværet det.

Se design som en investering

Design er et værktøj man kan benytte for at accelerere succes. Det kan være med til at gøre dit produkt skarpt og tiltalende overfor en bestemt målgruppe og dermed sætte dig foran konkurrenterne. Men det samme kan flere features, hastighed, markedsandele og mange andre ting. Derfor skal du, når du vælger at bruge dine penge på design, gøre det helhjertet og fordi det er den bedste vej at gå, for at opnå størst mulighed succes med din investering. Har du et stærkt produkt, så kan et veludført design blive en accelerator for succes.

Do not put your money in too early

Nogle produkter har brug for design tidligt i processen for at klare sig på et konkurrencefyldt marked. Andre ideer er firstmovers uden egentlige konkurrenter og der kan investeringen måske bruges bedre andre steder i starten end på design. Uanset hvor dit produkt står, så husk at du skal overbevise en bruger om at bruge ressourcer i form af tid og/eller penge på dit produkt fremfor alt andet.

Lav en markedsanalyse og se på hvor stor konkurrencen er. Er der sket penetration på markedet og sidder en eller flere på den kritiske masse af brugere/kunder eller er det et åbent ræs mod toppen? Ja, så kan design være et af de værktøjer, der får dig først derop først.

Start small and evolve

Lad være med at lukke dig inde, når du skaber dit produkt. Virksomheder udvikler sig og det gælder især startups. Din virksomhed skal have plads til at flytte sig lidt i den ene og den anden retning for at ideen bliver tilpasset markedet og kunderne. Derfor skal du fokusere på kernefeatures/produkter og perfektionere denne del først. Det gælder også designet af processer, interfaces, kommunikation og brandet. Lad dine kunders input føre dig i den rigtige retning herfra og vær ikke bange for at teste ting af inden du færdiggør dem. Simplificering vil bringe dig længere, hurtigere.

Dit brand er ikke dit logo

Et logo er intet værd. Intet! Det er kun et symbol for alt det din virksomhed er eller ikke er. Summen af alle dine bevægelser som virksomhed er dit brand og de bliver direkte reflekteret i dit logo. Derimod kan man sørge for ens logo bliver et værktøj, som fungerer på alle platforme hvis man passer og plejer det i sin organisation.

  • Sørg for at få det i versioner som virker på lyse og mørke baggrunde.
  • Lav en logo-mappe hvor logoet ligger som store jpgs, web jpgs og eps filer.
  • Sørg for alle i organisationen har adgang til mappen og kun bruger disse filer, når der arbejdes med logoet.
  • Hold logoet simpelt i start. Lad være at have versioner med adresse, payoff, forskellige farver osv. Gør det nemt at arbejde med og få større glæde af det.
  • Send altid dit logo rå jpg og en eps fil til presse og andre som skal bruge det. Så slipper du for de Googler det forkerte og bruger det.

Og for guds skyld: Elsk dit logo. Uanset hvor grimt, klodset, irriterende og besværligt du synes det udvikler sig til at være, så elsk det. Brug det lige så snart du har chancen og aldrig pak det væk fordi du er ved at få udviklet et nyt.

Af Søren Vasø Hansen. Inbound designer med passion for identitet og strategi.