Positioner dig til dit publikum

Hvordan skaber du et publikum? Får dem til at lytte til dig og føle, at du bringer værdi ind i deres liv? Det får du her et værktøj til - 15. februar 2016.

french-cusine.jpg

Publikum. En gruppe af mennesker der har købt billet til dit indhold. Måtte du være et fransk madkøkken, en avantgarde kunstforestilling eller et nyhedsbrev om politisk satire til højre for midten. Måske en simpel virksomhed, som gerne vil tale til sine potentielle kunder.

Hvordan skaber du det publikum? Får dem til at lytte til dig og føle, at du bringer værdi ind i deres liv? Det vil jeg give dig en opskrift på, og vi starter med et citat fra Jory Mackay:

"Alting er blevet sagt før, men aldrig af dig. Dit point of view er hvad som gør dig interessant.”

Den sætning er guld i forståelsen af opbygningen af publikum. Det handler ganske simpelt om at dreje sit indhold til at handle om dig og dine holdninger. Dig som organisation, virksomhed, privatperson eller brand. Det, der er din identitet.

Identitet former publikum

I Form Agenda bygger vi identitetsdesign. Vi udforsker virksomheder for at finde de holdninger, produkter og facetter som gør dem interessante. Og bruger det aktivt for at skabe relevans og tydelighed overfor dem som har interesse i samme aspekter. Når vi gør det, så er der ét værktøj der er stærkere end alle andre. Mestrer du det, har du formet 90% af din markedsføringsstrategi på forhånd, og har skabt et grundlag, som kan sikre dig en stærk position på dit marked. Værktøjet er kendt som positionering.

Tag en position

At turde positionere sig er den absolutte vigtigste kvalitet i en identitet. I min intro nævnte jeg nogle aktører som havde valgt en position, fx det franske madkøkken.

Ved at snævre sig ind udelukker man automatisk dele af markedet. Men det er nødvendigt for at opnå opmærksomhed. Her er 4 restauranter med hver deres position:

  • Restaurant
  • Fransk restaurant
  • Fransk-Viktoriansk madkøkken
  • Vegansk Fransk-Viktoriansk spisehus

Den øverste position kunne lave præcis det samme som den nederste, men ingen ville lytte. Det er jo bare en normal, kedelig restaurant der ikke har fortalt om sine holdninger og produkter. Den nederste ville til gengæld ikke appellere til alle, men nemt skabe kontakt til en skare af dedikerede lyttere. Alle veganere som elsker den Fransk-Viktorianske cuisine i hyggelige omgivelser kan jo næsten ikke lade være at være interesseret.

Mange tør ikke indtage en skarp position, fordi det udelukker en del af markedet, men det er kun en halv sandhed. For du skal ikke se det, som at du udelukker potentielle kunder, men derimod at du tilvælger de rigtige. Du vælger en position hvor du taler til en mindre gruppe, fremfor alle, og dermed bliver din stemme højere og dybere. Tænk over det – hvor mange gæster har du plads til i din restaurant? Var det så ikke en idé at fylde den med folk der elsker dine holdninger og dit produkt?

Når du har den del på plads, så er det jo nemt for dig at finde ud af hvor du skal reklamere for at tiltrække madglade veganere med hang til Fransk-Viktoriansk cuisine og rå-hygge. Du har i hvertfald udpeget medier hvor du ikke skal reklamere, for din målgruppe er der ikke.

Resten kommer ligesådan: hvilke andre samarbejdspartnere dit publikum kommer hos, hvilket indhold du skal bygge til dem og hvilken pris du kan tage (du har trods alt ikke ret mange konkurrenter med den præcis samme position). Du vil nemt kunne skabe et stampublikum.

Din positionering er selvfølgelig påvirket af mange ting. Geografi, konkurrence og markedsstørrelse som nogle af dem. Du driver en forretning, så omgivelserne skal tillade, at du stiller dig i en skarp position – og jo, der er plads til at blive meget skarpere end du forestiller dig.

Mere til publikumsopbygning

At skabe et publikum er en hård og svær disciplin. Det kræver gå på mod og en hård, konsekvent hånd. Inden du er færdig bør du også vide noget om din målgruppe igennem personas, lave en brugerverdensoplevelse, skabe en visuel identitet der matcher din position og få et stærkt kommunikationskoncept. Kort sagt alle de elementer der skal til, for at skabe en stærk identitet.

Af Søren Vasø Hansen. Inbound designer med passion for identitet og strategi.