Mythbusting af 5 klassiske myter i B2B webdesign

Få dem afmystificeret og imødekom kundernes behov og vaner i dit B2B website - 9. august 2016.

usability-batman.png

I B2B verden er der en række myter, vi støder på, når vi er i en proces med webdesign. Vi har derfor besluttet os for at tage mythbuster-tøjet på og begiver os ud i 5 af de mest udbredte. Sandheden skal frem!

#1 Besøgende scroller ikke

En af de største myter, vi støder på gentagende gange. I 90’erne var det måske et problem, men er vi vant til at scrolle i dag. Faktisk er 66% af det vi læser på et normal website under folden. Så du behøver ikke lægge alt relevant indhold i toppen – det giver kun et rodet billede af din virksomhed. Du skal have dit vigtigste budskab over folden, og resten kan du roligt placere under folden.

Arbejder du med toppe der er fullscreen med meget lidt info, har Huge Inc lavet en spændende undersøgelse der også er værd at læse.

UX_scrollingresearch

#2 Folk læser alt vores indhold

Langt fra. Besøgende skimmer og læser sjældent alt indhold. For at understrege pointen, har jeg bevidst lavet dette blogindlæg med et visuelt hierarki, hvor du let kan lade øjnene glide fra punkt til punkt. Så kan du nøjes med at læse overskrifterne. Farhad Manjoo har skrevet artiklen “You Won’t Finish This Article” med langt flere dokumenterede tal. Fx ved jeg, at selvom du klikker vil du sikkert kun læse 50% af teksten og chancen for, at du når bunden er ret lille.

#3 Billedkarruseller er spændende

“Vi har brug for billederne i toppen skifter for at få dynamik og flere budskaber på forsiden”. Nope. Det har I bestemt ikke. Faktisk skaber de mere forvirring og dermed ringere brugeroplevelse end de højner noget som helst. Se eksemplet her.

Erik Runyon har skrevet om, hvordan 3.755.297 besøgende har reageret på deres webdesign med billedkarrusel. Resultatet: 1.07% har klikket omend det var et af de mest centrale elementer på forsiden. Nielsen Group har også en god artiklen om samme.

Ofte er en billedkarrusel en intern beslutning for at tilfredsstille alle i organisationen. Men I laver ikke jeres website til jeres egne medarbejdere, så tænk på de besøgende først.

#4 Forsiden er den vigtigste side

Ikke længere. Myten stammer fra internettes spæde begyndelse, hvor vi ikke havde samme adfærdsmønster, som vi har i dag. Vi søger os frem til den information, vi skal bruge, og havner derfor direkte på en underside og ikke forsiden. Selv for faste brugere af dit domæne er det ikke tilfældet.De lander måske på forsiden, men læser ikke. De navigerer straks videre, fordi de ved, hvad de leder efter. I 2003 var 39% af visninger forsiden, men i 2010 var den kun 10%. I dag er det endnu mindre.

#5 B2B har ikke brug for et responsivt website

“Vores kunder handler kun på deres desktop, så vi har ikke brug for et mobilwebsite”. Korrekt – og forkert på så mange måder. Selvom du ikke har brug for et mobilwebsite, har du stadig brug for et responsivt website, hvor skalering er en naturlig del.

Hvis vi alene kigger på desktop, så er spændvidden fra den mindste skærm til den største stor, og du har brug for minimum 2 responsive stadier for at sikre god brugeroplevelse. Dertil kommer tablets, phablets, smartphones and-what-not, som har mange forskellige – og små – størrelser. Dit website skal derfor kunne håndtere mange forskellige størrelser for ikke at skabe friktion i brugeroplevelsen.

I dag er størstedelen af trafik på mobilen. Google har selvfølgelig undersøgt B2B markedet. 49% af B2B markedet undersøger fra deres mobil før et køb. Faktisk er der en 91% forøgelse af mobilbrug gennem hele salgstragten for B2B.

Hvis dit website ikke er responsivt kan det være grunden til, at du ikke får ret megen mobiltrafik i dag. Google er delvist stoppet med at tage websites uden responsive designs med i søgeresultater.

b2b-growth-smartphone-path-to-purchase

Se flere spændende tal om B2B markedet i vores rapport: Sådan Handler B2B.

Download rapport: Sådan handler B2B

Af Søren Vasø Hansen. Inbound designer med passion for identitet og strategi.