Brugeroplevelsens betydning for god SEO

Google har i 2017 sat fokus på betydning af brugeroplevelsen når vi surfer rundt på nettet. Sider som leverer en god oplevelse bliver rangeret højere end de, som leverer en dårlig. Men hvad betyder det egentlig i praksis? - 3. marts 2017.

brugeroplevelse-top-google.jpg

Google kigger på brugeroplevelsen

Jeg skriver det her indlæg nu, fordi Google 10. januar i år ændrede sin algoritme til at belønne gode brugeroplevelser. Den største ændring er, at Google nu indekserer sider fra mobil istedet for desktop. De har også gjort en indsats for at komme forstyrrende elementer som popups til livs.

Du kan læse om alle ændringer her på Googles blog.

 

Hvad skal du holde øje med?

Google har egentlig ikke gjort noget nyt. De er altid på brugerens side og vil levere de bedste søgeresultater. Jo bedre oplevelsen er af resultatsiden på en søgning, jo bedre er det for brugeren og dermed også Google.

Men ændringen kan alligevel have store konsekvenser, hvis man ikke er klar på det. Jeg har tegnet stregerne op i en 5-punkts rådgivning, hvor brugeroplevelsen fremadrettet vil få en direkte indflydelse på dine placeringer i Google.

 

1. Designet skal være responsivt

Du har nok hørt det før. Men nu er det alvor. Hvis ikke dit website er responsivt, kommer du ikke med på mobilsøgninger. Det kan altså udelukke over 50% af alle Google-søgninger. Men dit website er selvfølgelig responsivt, så du har ikke noget at bekymre dig om… og dog. For hvis du fjerner indhold på mobilversionen og beholder det på desktopversionen – ja, så bliver det altså ikke indekseret længere. Teknikken var ret brugt for et par år siden, men kan nu helt lægges i graven med Googles nye tiltag.

 

2. Popups må ikke forstyrre

Google vil ikke have, at dine popups forstyrrer brugeren. Søgeresultatet forsøger at ramme dit indhold, og ikke det du lægger over dit indhold. Popups kan være en kompleks verden, fordi der er så mange. Helt firkantet kan opdateringen forklares sådan her:

Hvis din popup dækker komplet for dit indhold, så bliver du straffet.

Hvis din popup åbner uden for samme vindue som dit indhold, så bliver du straffet.

Derimod må du gerne have overlays, som bidrager med mere info uden at dække for store flader af indholdet.

En komplet undtagelse er vores Cookie-lovgivningsboks. Den ved Google hvad er, og du bliver ikke straffet for den.

Content Marketeerns Exit-Intent bliver heller ikke straffet, da den reagerer på en bevægelse, hvor brugeren er på vej ud. Derfor blokerer den ikke for indhold i deres øjne. Men pas på – en undersøgelse på exit-intents fortæller, at over 50% synes de er forstyrrende, og det er nok fordi man it har styr på sin exit-intent software. Det skal Google nok finde ud af og straffe dig.

Her er tre eksempler på dårlig brugeroplevelse med popups, i følge Google.

Google Popups

 

3. Det skal være hurtigt

En anden god oplevelse for brugeren er, når websitet er hurtigt – helst lynhurtigt. Jo hurtigere det loader, jo bedre synes Google om det, og det udløser topplaceringer.

For mange kald til 3. parts applikationer, store billeder og auto-load af video er nogle af de helt store syndere. Du kan bruge en webservice som GTmetrix til at finde hastigheden på dit website, og hvad du kan forbedre.

 

4. Det skal være nemt at finde rundt

Google ved, hvordan vi bruger websites. Indsigt opnået gennem Google Chrome og trafik mellem søgeresultater og websites fortæller dem en hel del.

Så hvis vi laver dårlig navigation og ikke kan give brugeren et klart svar på, hvor han skal gå hen, så laver han i bedste fald en gennemtrawling af siderne så hurtigt, at han ikke kan nå at læse dem – og det er jo ikke meningen. Det kan Google heller ikke lide. I værste fald forlader han dite uden at finde, hvad han kom efter.

 

5. Det skal være relevant

Vi skal være super skarpe i vores kommunikation. Fortælle hvad brugeren forventer i en kontekst, der er relevant til vores produkt. Det første indtryk skal være skarpt.

Hvis kommunikationen ikke fænger, risikerer vi at få et såkaldt bounce. Hvis Google kan se en bruger klikke ind på dit website fra en søgning og straks gå tilbage til søgningen igen, er der noget galt.

Hvis mønsteret gentages nok gange, mister du placering i forhold til andre resultater, som Google beregner er mere relevante.

Det samme gør sig gældende, hvis dit design ikke er matcher forventningerne.

Alt i alt, så er det egenligt ikke så svært. Sørg for at dit indhold er synligt, din kommunikation er god og dit website er rart at bruge. Så skal du nok stadig blive fundet af dine kommende kunder – og give dem en god oplevelse samtidig.

Af Søren Vasø Hansen. Inbound designer med passion for identitet og strategi.